tisdag, maj 27, 2008

Äntligen har man klarat BE-körkortet, 27 Maj -08


Äntligen!! Idag klarade jag BE körkortet och jag är jätteglad :-)
Ja då har då äntligen efter mycket vånda och nervositet klarat behörigheten att framföra tungt släp. När Trafikinspektören från Vägverket Örebro dök upp stod det två nervösa "gubbar" och väntade, en av dom var jag själv. Jag hade egentligen viljat börja, men lotten föll på den andra så det var bara att vänta i nästan en timme till, vilket inte gjorde nervositeten mindre. Nästan lite märkligt det här, jag var mer nervös än när jag tog både MC- och bilkörkort. När den andra killen kom tillbaka med ett stort leende så förstod jag att han klarat sig, jag gratullerade och satte sikte på Trafikinspektören. Det underlättade stämningen då det visade sig att han var en riktigt trevlig filur och under själva körningen så hade vi riktigt trevligt och pratade på som om vi känt varandra hela livet, kanske rent av för mycket prat ibland då jag missade en instruktion om att köra vänster på ett ställe, men det gjorde ingenting sa han "det är för sent nu, vi pratar så vi nästan glömmer bort uppkörningen".

I stort gick allt jättebra med några få undantag som iofs kanske gjorde mig mer nervös än jag behövde.

1.) Efter instruktion från Tommy på körskolan så skulle jag fråga Trafikinspektören om jag ska öppna motorhuven för kontroll, vilket jag gjorde, inspektörens svar blev "Det avgör du om du tycker det behövs ur ett säkerhetsperspektiv", hmmm nu blev det jobbigt, ingår motorhuven till säkerhetskontrollen eller funktions-beskrivningen var min omedelbara tanke. Jag valde att inte öppna motorhuven.

2.) vid frågorna kring Funktionsbeskrivning fick jag delområdet "färdbroms på släpfordonet", jag beskrev momentet helt enligt boken men i all iver och nervositet täckte jag också av två andra områden, vilket resulterade i en relativt jobbig frågestund om parkeringsbromsen som jag av okänd anledning tog med i min redovisning :-) Efter att jag i princip gjort knut på mig själv tog jag mig ur diskussionen med ett "jaha okej det är så du tänkte". Trafikinspektören sa då, "är du nöjd så?", JA svarade jag, "Ja då åker vi då" sa han.

3.) i en rondell körde jag ut och fick inte upp farten nog snabbt, bilen bakom var vänlig nog att tok tuta på mig och jag hörde nästan rösten "Okej vi slutar här för idag", men som tur var reagerade han inte ens (vad jag vet).



Uppkörningen, eller Körprovet som det numera heter, är uppdelad i tre moment kan man säga.

  • säkerhetskontroll och funktionsbeskrivning
  • särskilt manöverprov
  • körning i och utanför tätort

Säkerhetskontroll och funktionsbeskrivning
Körprovet inleds med att du får koppla ihop dragfordonet och släpet och sedan göra en säkerhetskontroll. I den ingår kontroll av bromsar, hjul och däck, belysning och reflexer, styrning, körriktningsvisare, ljudsignal, vindrutetorkare och vindrutespolare, backspeglar, rutor och kopplingsanordning, katastrofbromsvajer, elanslutning till släpvagnen och säkring av last. Du ska sedan beskriva funktionen hos något eller några av:

  • färdbroms på släpfordonet
  • parkeringsbroms på släpfordonet
  • däck
  • backspeglar
  • kopplingsanordning

Du kan också bli ombedd att redogöra för:

  • vad uppgifterna på registreringsbeviset innebär
  • hur man säkrar last.

Särskilt manöverprov
Före körningen i trafik ska man göra ett manöverprov. Man får använda högst 10 minuter för hela manöverprovet. Om trafikinspektören bedömer att det finns brister i manövreringen när man gör manöverprovet avbryts körprovet. Körprovet blir då inte godkänt.

Körning i trafik
Körningen i trafik pågår minst 25 minuter, och man får köra såväl i tätort som på landsväg. Trafikinspektören kommer att dirigera mot ett angivet mål.



Relaterade länkar:
Man ska ha husvagn
Nu närmar det sig BE-körkort

Inga kommentarer: