torsdag, mars 27, 2008

Nu närmar det sig ett BE-körkort, 27 Mar -08


Usch säger jag, detta var en pärs för en som senast tog körkort för ca 20 år sedan. Idag så klarade jag Vägverkets Kunskapsprov för BE-körkort efter mycket pluggande på kvällar framför datorn och med böcker från trafikskolan. Jag blev förvånad över hur svårt jag tyckte det var trots att man ju tidigare har både A och B behörighet, men som sagt det har väl hänt lite på snart 20 år sedan man sist pluggade teori.

Det som förvånade mig mest var att det egentligen är som att ta ett helt nytt körkort, inte bara teori/praktik för själva "E-behörigheten", tvärtom så kändes det som man la mest vikt vid själva fordonet och inte för det tunga släpet som det gäller. Ja ja, nu är man ju ivf godkänd och det känns superbra, har varit jättenervös för teori delen och ser nu fram emot övningsköring och Vägverkets Körprov.

Anledningen till att jag tar BE-körkort (tungt släp) är ju att vi skaffade husvagn förra hösten och den är för tung för B-behörighet. Vad gäller övningskörning så borde det gå lättare än teoridelen då jag kört relativt mycket med släp i olika former, släpkärror, båttrailers samt husvagnar i olika storlekar. Som sagt nu börjar det närma sig och nu får man bara hoppas att det finns uppkörningstider då det tydligen är extremt många som tar körkort av någon behörighet nuförtiden. Nån sa att det beror på att kostnaderna ska gå upp radikalt nästa år men jag vet inte, trångt om tider är det i varje fall.

Relaterade länkar:
Man ska ha husvagn


Nu tar man sikte på denna skylt i vår/sommar :)

Inga kommentarer: