torsdag, maj 29, 2008

Premiär uppsättning av förtältet, 29 Maj -08


Premiär uppsättning av förtält på "övningscamping"

Så var det då dags för att sätta upp förtältet till husvagnen för första gången.
Planen var att åka till ett ställe där ingen kunde se oss ;-) ifall det slutar med många pinnar som inte riktigt hittade rätt samt en tältduk som blåser bort. Detta istället för att ta första uppsättningen vid en camping där "grannarna" då troligen skulle få en rolig stund ;) som vi iofs kan bjuda på men om ovädret är framme så vill man ju få upp förtältet snabbt. Nåja vi hade valt en lokal plats där vi på en parkeringsplats som hade gräs i anslutning till en fritidsanläggning som kommunen driver.

Sedär efter 30 minuter stod då Isabella upp

Efter att lagt ut mattan och lagt ut de pinnar som vi gissade skulle vara på ett visst ställe, drog vi på tältduken i skenan på husvagnen, jag hade sprayat skenan med silikonspray innan för bra glid. Detta gick utan problem och efter några mindre justeringar så stod då tältet där. Skulle gissa det tog cirka 30 min och det är vi mer än nöjda med, med tanke på att det var första gången.

Vi satte inte på sidodelarna till tältet men nästa gång vi sätter upp förtältet i skarpt läga så skulle jag gissa allt som allt tar 30 min. Sen måste jag bara ge Isabella som är tillverkaren av förtältet en eloge till kloka och genomtänkta lösningar. Ta t ex pinnarna som är gjorda av någon typ av karbonmaterial samt fästena av modell clip-on som fäster pinnarna i vagnen, mycket smidigt. Provade även den nyinköpta "Hercules" tången som inte går av för hackor och den kommer underlätta en hel del när man ska spänna upp pinnarna ordentligt, sen är den ju lite så där lagom macho att ta med till diskstugan på campingen ;-) ta bara namnet Hercules.

Isabella förtält is da shit :)

Smarta lösningar från Isabella, clip-on för pinnarna mot husvagnen

"Hercules tången" - ett bling bling tillbehör som bara är ett måste för alla förtälts riggers

När vi åkte till vår "övningscamping" så spekulerade vi i att bara för vi valde den platsen så kommer väl halva bygden på besök samt fotbollsmatch 10 meter ifrån oss samt någon grinig gubbe som ska påpeka att "här får man minsann inte campa". Och mycket riktigt så kom en hel skolklass med ungdomar i 14-15 årsåldern från någon annan stad med fröken och dundrade in i den fritidsanläggning som är precis bredvid, det hade ju inte gjort något alls om nu inte fröken fröken "her self" med solglasögon kopior från Dolce&Gabbana var tvungen att komma fram och fråga vad vi gjorde där.

Ja vad säger man, såg på håll när hon med bestämda steg kom mot oss och jag hade redan laddat med "one liners" som skulle fått Sverker i Plus att gå upp i brygga. Men så la hon fram det så där smart som troligen bara en pedagog kan göra, hon säger; "hej, mina barn i klassen blev lite nyfikna vad ni tänker göra här". Okej, just till den frågan hade jag ingen bra "one liner" att möta upp med men förstod ju att hur stor chans är det att 14-15 åringar är "nyfikna" på en familj som sätter upp ett förtält på en parkering så att de ber fröken att gå fram och fråga? Nej just det! fröken rättrådig ville nog bara påpeka något i stil med "här får man inte campa" eller liknande.

Mitt svar blev ivf kort och gott, nu är det så här att vi testar förtältet för att se om alla pinnar fungerar och passar. Ja jag vet, skit töntigt svar, men blev lite ställd, varvid hon kontrar "...ja ni tänker bara vara här högst tillfälligt då?...", alltså nu har man lust att dra till med "...NEJ vi hade tänkt stå här från nu och hela industrisemestern och vi tänkte ringa några vänner också som kunde komma med sina husvagnar, det är inte så att du vill ha en kopp kaffe?". Men nej svaret blev lika töntigt som om vi hade haft exakt samma träningsoveraller på oss, "..nej vi ska bara sätta upp tältet och sen ta ner det och dra vidare". Ja skit samma, men ibland är man lite synsk, trots att det var en utmarkerad P-plats där man då får stå uppställd 24 timmar (iofs kanske inte med förtältet på) men på något vis så visste jag att just någon skulle bry sig.

Idag var vi tre vuxna som satte upp förtältet, jag Sofie och min snälle far som alltid på något sätt lyckas lösa både tekniska problem samt klurigheter, tack farsan för hjälpen.

Denna bild tog jag precis bredvid husvagnen, riktigt fin tycker jag, så jag dedikerar den till den glada skolfröken som besökte oss vid uppsättningen av förtältet.

3 kommentarer:

Anonym sa...

30 min... pffft :P

Verkar det som att clip-on fästena är nåt att ha efter en tid i solsken, väder och vind? Tänkte om dom torkar och spricker sönder?

Har in ett extra brett förtält? Eller är vinkeln på bilden skum?

Ja du vet vem jag är! ^^
BTW. Polar 550´n med barnkammare hann bli såld innan tummen kom ur... ;)

piDDa sa...

Hej Johan :)
Jo det tog faktiskt bara 31 min...

...Clip-on fästena är helt suveräna och då de sitter under tältet så borde inte solen, vädret och vinden nå dessa, om det mot förmodan skulle gå sönder tror jag ett 3-pack kostar typ 220 kr.

Tälet är 2.5 meter i bredd.

Jaha vad blir det för husvagn nudå??

Johan sa...

Det vet du!

Och du får se den LIVE i Orsa v.28!!!

WaggA-WaggA