onsdag, september 24, 2008

Ryggskott vs Nackskott



Ja igår skrev jag ju om stjärnögon och Lou Rosslings spännande föreläsning. Idag vaknar man upp igen med tok-värk i både nacken och ryggen och det där man att tända upp stjärnögonen kändes mycket avlägset. Typiskt att den där förbannade värken fortsätter. Jag har ju (sent om sider) nu börjat tagit tag i mig själv och också göra allt som går för att försöka få bort skiten. Jag har gått på inflammatoriska och starka smärtstillande piller, massage två ggr i veckan och nu också akupunktur som ett led i att få bort värken som kommer och går som den vill verkar det som.

Jag har också nu bokat upp mig på att böra med "boxing" som inte är så mycket boxning i sig utan en allsidig träning av framförallt rygg och nacke så det ska bli spännande att se om det kan göra sitt till det bättre. Jag har också anmält mig till jobbets volleyboll lag "NotDotNet" som vi kallar oss och som förhoppningsvis också är bra träning.

Ryggkott fick jag lära mig inte har något som helst med kotor att göra, vilket jag alltid trott. Utan ryggskott är plötsligt påkommande men övergående intensiva smärtor och stelhet i ländryggen, som ibland så att säga "låser sig" på grund av kramp i ryggmusklerna. Attacken kommer ofta utan påtaglig anledning, i andra fall efter ett felaktigt lyft eller annan överbelastning av ryggen. Besvären avklingar i regel efter någon tids vila men har en viss benägenhet att återkomma; inte sällan tillstöter dessutom diskbråck med utstrålande smärta längs benets baksida (ischias).

Jaja det kanske inte är ryggskott men måste ju säga att jag känner igen symtomen ändå. Frågan är om man nu har samma typ av smärta i nacken, kan man då kalla det nackskott? Hur som helst så hoppas jag att mina insatser nu "motar Olle i grind" så man kan tända stjärnögonen och orka med omgivningen också. Som någon klok människa sa, "du måste investera i dig själv för att orka investera i andra", det ligger nog en hel del i det.

-I eftermiddag ska jag ivf till läkaren för att konsultera i hur vi på bästa sätt går vidare och kanske också gå djupare i orsaken till problemen.

Ha de gött så länge!

2 kommentarer:

Kennel Glyxenborg`s sa...

Hej hopp nu är man med här med heheh

Anonym sa...

Ja, troligen sa det ar