tisdag, juli 01, 2008

Galna klockor gav skön musik som var svår att hitta


Klockan som gjorde att man fann skön musik, kolla siffrorna och visarna hoppar runt vid varje timme.

Jag satt och surfade runt och kikade på armbandsur och råkade hamna på Franck Mullers hemsida och klickade på en länk som visade ett videoklipp på en av deras klockor (Aeternitas), exempel på klockor finner du på nedan länkar.

Exempel på hur ovan klocka fungerar
Franck Mullers hemsida
Watch on Watch

Till videoklippet spelas en skön låt som vid tillfället var helt okänd för mig. Lite lagom sakral musik nästan som Gregorian munkarna som var populära för några år sedan. Jag tänkte den där låten måste jag hitta, problemet var bara att låttexten var på antingen italienska, spanska, latin eller en kombination av dessa, så jag kan lova att sökorden i Google blev rätt roliga alltmer jag fick panik hur jag skulle hitta den. Jag vet ju att SonyEricssons TrackID skulle funkat, men gav Google en chans först. Här nedan ett axplock på sångtexten :-))

Axplock av sångtexten och ni kan gissa er till vad jag provade med för olika ord i Google innan jag äntligen hittade den :))
Infanatoca
Si temi more regat
Impela sentra demon terra
Terra nonive
Infanatoca
Si temi more regat
Efamima dove tore
Infata dio re
Infa lati platsire

Divano divano re divano resi
Divano resido divano resia
Divano divano re divano resido
Divano resia resia resia


Så efter ett långskott så hittade jag en låttext på Lyricsmania som med lite fantasi i utläsningen av sångtexten skulle kunna vara låten. Gruppen heter Era och låten Divano och är enligt mig en skön låt som passar bra att chilla till, i bilen och egentligen när som helst, skitskön låt. Så efter typ 1,5 timmes frenetiskt sökande så hittade jag den på Google och jag lägger här tre varianter här nedan, en från Franck Mullers reklamsnutt, originalvideon samt en variant på originalet, alla har sin charm. Ja vad gör man inte för att hitta det man söker.



Franck Muller Aeternitas reklamsnutt.



Era - Divano (originalvideon)



Era - Divano (kanonbra ljud)

.

3 kommentarer:

schmunk sa...

Gillar du ERA så borde du ta och lyssna på Enigma, här Sadness från 1990, jag köpte den på kasettband på en gata i Polen:
http://www.youtube.com/watch?v=UqNZ5Y5BgdA

ERA - Ameno (quiksilver) En klassiker bland remixer:
http://www.youtube.com/watch?v=WQjmK9H-M90&

Håkan sa...

Pepsi.... du har för mycket fritid... :p

piDDa sa...

hehe! nej semester ;-)