fredag, juli 06, 2007

Måttbeställda glaspartier?, 6 Juli -07

Ja som jag skrivit tidigare om leveransen av glaspartierna till altanen så har vi nu fått lite mer fakta på bordet och vi är inte förvånade så här långt.


Bröstningsmått fel på flera cm.


Bröstningsmått närbild


Bröstningsmått



7 mm glapp och bucklor/repor, klicka på bilden för förstoring


7 mm glapp, klicka på bilden för förstoring
  • Vi har nu talat med JTM:s produktionschef Håkan Wallskog för att försöka få deras syn på varför partierna inte stämmer med våra mått samt hur vi enklast kan lösa problemet.

  • Vi kom överens om att byggfirman skulle komma och mäta igen och om det krånglade så skulle vi höras av igen.

  • Byggfirman har dock inte hört av sig men vi stötte ihop av en slump på vägen och det stod då klart att han tydligen varit och mätt igen hos oss utan vår vetskap och citat "alla mått stämmer, det är inget fel så det är ordinarie uppgörelse som gäller" sedan säger han i nästa mening "förresten vad gav jag er för pris, för jag har tappat bort lappen med priset jag gav er" ja vad säger man.

  • Med anledning av detta har jag tagit kontakt igen med Håkan Wallskog på JTM för att ge honom de mått som vi nu själva ihop med en annan snickare mätt upp. Jag skickar ett email med alla uppgifterna till JTM och ber dom komma tillbaka. I svaret bekräftas återigen att JTM tillverkat partierna efter de mått de fått av Byggfirman. Jag skickar igen ett email där jag vill få JTM:s syn på varför de då inte passar i vår altan samt att bröstningslisten på de två fasta partierna är för höga i förhållande till övriga partier vilket ser riktigt konstigt ut då det kan liknas med att man sätter upp en bröstpanel och de sista två meterna plötsligt höjer nivån utan anledning. Så här långt väljer JTM en feg variant citat
    "Vi förstår ditt problem men svårt för oss att gå in och säga vad som är rätt eller fel. Vi har tillverkat efter de mått vi fått. Tyvärr är det något som du måste lösa med den som du har anlitat för jobbet."

    Tre frågor har vi ställt till JTM:
    a) När man måttbeställer är inte själva tanken att de levererade partierna ska kunna monteras direkt i avsedd plats utan attbehöva ”kottla in” masonit skivor mellan takskenorna och takregeln och sedan sätta en list som döljer glappen som uppstår genom denna ”kottling”?

    b) Det mått som står på följesedeln ”Höjd” är det byggfirmans uppmätta mått till er eller det mått som det färdiga partiet är inkl. skenor?

    c) Om det trots ”kottling” mellan takskenan och takregeln är ett glapp mellan 5-7mm så är det väl ändå inte rätt om man beställt enligt måttbeställning?
  • 20% extra mot standardmått kostar det att få måttanpassade glaspartier från byggfirman och JTM och med facit i hand kunde vi lika gärna beställt från någon annan.

  • Egentligen vill man ju bara ta ner skiten och skicka till byggfirman och beställa nytt från andra, men med tankte på att vi satt upp det så vore det väl konstigt att man inte kan få ett ekonomiskt avdrag på cirka 1/3 del av summan med tanke på omständigheterna.

    - försenad leverans 3 veckor
    - fel mått på partierna
    - fel bröstningsmått på fasta partier
    - repor och bucklor i skenor
Jag hoppas att många i när regionen som kan tänkas komma i kontakt med nämnd leverantör inte gör affärer med dom med tankte på hur de sköter kunderna.

Inga kommentarer: