torsdag, juli 19, 2007

800 kilos jättebjörn och yra i Orsa, 19 Juli -07


Mäktigt möte med 3.1 meter hög och ca 800 kilo tung Kamtjatkabjörn


Det var en mäktig känsla att stå cirka två meter från en 800 kilos Kamtjatkabjörn som efter en stunds luktande grymtade till så det lät som en amerikansk långtradare på tomgång.
En nästan lika mäktig känsla var det att få sitta mitt i Orsa yrans musikfestival och lyssna på duktiga musiker som gick omkring i varje hörn av Orsa centrum, det var drag och raj raj på gatorna och alla var på glatt humör.


Vad gäller Kamtjatkabjörnen så är det på sätt och vis synd att det är stängsel mellan björnen och mig/fotografen rent bildmässigt då man skulle vilja haft en ren bild utan stängsel, men samtidigt kändes det rätt skönt när han stod mindre än två meter ifrån mig och vrålade till, då kändes man rätt tanig och liten på jorden.



Svensk brunbjörn med sina ungar får lax i en bassäng.

Kamtjatkabjörnen är cirka tre till fyra gånger så tung som en svensk brunbjörn. Trodde du att grizzlybjörnen var världens största björn? Det finns större.


Kamtjatkabjörnen "Peter" i Orsa Björnpark väger lika mycket som en mindre bil och når 310 cm i ståhöjd. När "Peter" lägger sig ner för att vila tar han hela sex kvadratmeter i anspråk. Den utrotningshotade Kamtjatkabjörnen tillhör en av världens största björnraser.

Fakta om Kamtjatkabjörnen:
- är utrotningshotad och härstammar från den ryska halvön Kamtjatka
- väger ca tre gånger mer än vår svenska brunbjörn ca 800 kilo
- längd ca 2,5-2,8 m
- mankhöjd ca 1,5 m
- ståhöjd drygt 3 m



Ett glatt gäng på väg till Orsa Yran musikfestival



Grymma musiker håller stämningen hög

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jens ser lite sliten ut tycker jag. Byxorna hänger lite på sned...
Och nej, jag vet inte vad jag ger mig in på... ;-))
Snart är det lördag...

piDDa sa...

hehe ja Anna du får ta hand om Johan nu på lördag :-)

Anonym sa...

Det ska jag! Jag håller på att supa ner han nu!!

*kram*

Anonym sa...

Katalee här *blink* - skön känsla i den bilden!

piDDa sa...

Hej Katalee kul att du tittar in, du menar förstås bilden med björnen ;-) eller var det gitarristen :-o