lördag, maj 16, 2009

Telia det börjar lukta cirkus





Efter veckor av tjafs med Telias Bredbandssupport och besök av deras tekniker så har jag äntligen den bredbandshastighet jag betalar för. Det hela började med att jag körde en test på bredbandskollen och mätresultatet visade att downstream låg på oacceptabla 4.5 MBIT. Efter att kontaktat Telias support och gjort klart att; JA JAG HAR KOLLAT OCH GJORT ALLT NI VILL ATT MAN SKA GÖRA (testa direkt i bredbandsmodem, viruskoll, etc). Dessutom så har jag kört testerna på olika tidpunkter på dygnet samt från helt oberoende datorer med samma dåliga låga resultat, Telia hävdar under samma tid att jag har jättebra hastighet på 19 MBIT vs 4.5 MBIT som jag mäter upp.

Vem ska man tro på?

Hur som helst så bokades en tekniker efetr mycket om och men. När denne kommer så ringde han från kopplingsboxen "ute i gatan" och sa att jäklar vad spindlar och skit det var här då. Efter det så mätte han därifrån och mätte enligt honom 19 MBIT. Han kom sen in i huset och mätte direkt i väggen (dvs inte genom varken router och modem) och fick återigen 19 MBIT. När jag mätte samtidigt som han stod bredvid på Bredbandskollen så fick jag återigen 4.5 MBIT direkt i modemet. Det ska sägas att av alla åtgärder jag gjort så var det bara modemet som inte bytits ut. Telias tekniker säger då "du kan inte lita på bredbandskollen/Tp-test" jag har ett instrument som mäter exakta värden. Jo tjenare, vad ska man säga????

Som en passus kan nämnas att jag också kört Speedtest som är ett helt oberoende test av samma princip som bredbanskollen och får även där samma låga hastighet, kanske man inte kan lita på det heller Telia?

Men precis som förra gången för cirka 6-7 månader sedan så kommer den normala hastigheten tillbaka efter tekniker besöket, men först efter två dagar efter besöket, annars skulle det ju bara bli för uppenbart. Jag väntar nu om de har mage att skicka faktura för teknikern för då har de pissat i det blå skåpet, jag kommer föregå det och hävda att jag inte ska betala fullt belopp då jag inte fått ut det jag betalar för på över 1 månad, så det så :)

Dessutom så borde ju vi konsumenter kunna lita på Bredbandskollen och TP-test? Då Telia hävdar annat så har jag skrivit ett email till .SE som administrerar testverktygen sedan januari i år. Återkommer om hur denna historia slutar men ett tips för er som kör bredband via Telia, kolla på Bredbandskollen eller Speedtest då och då.

2 kommentarer:

Krezz sa...

Kollade också mitt 100/100 och de jävlarna lurar mig också kom bara upp i 96/63! Var jag ironisk nu? Hahahahahahahaha!

piDDa sa...

Sååå!! nu ska vi inte strö saltilainen i såren ;-)