tisdag, maj 12, 2009

Parodi folktandvården



Vill tillägna Folktandvården i Karlskoga/Degerfors några rader då det tydligt framgår att i dagens samhälle så är akut inte alltid akut, utan akut bestäms av tidpunkter och tidsbeställningsprocedurer.

Jag har i hela mitt liv gått hos folktandvården och gjort regelbundna undersökningar och i de få fall jag haft hål under åren också lagat dom där, så också för ca 1.5 mån sedan när jag var på "årlig kontroll" och de putsade upp gaddarna och tog lite tandsten, dock inga hål som tur var, för det är dyrt att gå till tandläkarn nuförtiden. Nu då till dagens händelse. Jag sitter på lunchen och har beställt en baguette modell stor och med grovt bröd. När jag ätit ungefär halva så känner jag plötsligt att ena hörntanden är vass och med tungan känner jag en hålighet. Efter en kontroll i en spegel så konstaterar jag att jag bitit sönder tanden rejält alternativt bitit av en lagning eller en kombination av detta.

Jag tror då i min naiva värld att man kan få akuttid då det ilar och gör ont samt risk för infektion etc som man kan misstänka. Men ICKE!!!!

Jag åker direkt till folktandvården och talar med en som jobbar där i receptionen och säger vad som hänt, denna person svarar då, "jaha det är akut då?", jo typ svarar jag, varvid kvinnan svarar "...ja då får du ringa vårt call center...". VA? svarar jag, jag är ju här kan jag inte få tala med någon eller åtminstående boka akuttiden? Nej svarar kvinnan det är bättre du ringer. Jag känner hur blodtrycket rusar till och säger lugnt, okej jag åker hem och ringer hit då.

När jag kommer hem ringer jag varvid en annan folktandvårdskvinna svarar, efter återigen förklarar situationen svarar hon "...nej jag kan inte boka akuttid på faktura", VADÅ faktura svarar jag (har inte ens nämnt ordet faktura). Efter diskussion om att deras rutiner inte medger att sätta upp akuttider på faktura så säger jag "jag behöver verkligen få hjälp med detta då det är akut". Nej svarar kvinnan, "då får du ringa imorgon bitti på vår akuttidsbokning". Nu börjar jag lacka ur rejält, men allvarligt jag talar ju med dig nu säger jag varvid hon svarar nja jag har inte någon tid imorgon heller och för att boka tid måste du ha ont, feber och tagit värktabletter. Nu blir jag riktigt förbannad men behåller lugnet och säger och när kan du tänka dig hitta en tid då? Det låter på telefon som om hon söker i sin dator, men jag orkar inte sitta och höra på skiten utan säger okej vi skippar det här, jag ringer en privat tandläkare så blir nog detta bra. Hon säger då "vänta jag söker...", jag lägger på efter att sagt tack och adjö artigt.

Efter ett samtal till en privat tandläkare där jag blir mycket artigt bemött så har jag fått en tid direkt, utan krussiduller och utan vrånga kärringar samt krångliga rutiner i ett landsstingsägt statligt elände som folktandvården är. De lefer kvar på 60 talet känns det som. Man ska vara akut enligt en kategorisering, helst mellan 06.00-08.00 på morgonen så man kan ringa deras akuttidsbokning samt helst ha feber och kanske tom infektion i tanden, DÅ ÄR MAN TROLIGEN AKUT SJUK och vid det laget behöver troligen annan vård än tandvård.

Nej fy fan säger jag, statliga pajas verkstäder, släpp sarjen och kom in i 2000 talet och se oss som kunder. Vi betalar ju faktiskt en hel del skatt för att inte tandvården ska behöva kosta som ett smärre Finaxlån varje besök, MEN och detta är viktigt, jag som "kund" eller skattebetalare förväntar mig faktiskt att bli bemött med respekt och när man väl behöver utnyttja systemet så borde det finnas en vilja att hitta lösningar, det förstår inte kvinnan på folktandvården som jag talade med idag och tyvärr drar det ner hela kollektivet folktandvårdens rykte då hon även om hon är en individ faktiskt representerar sin organisation ut mot oss "kunder".

Så jag rekommenderar starkt att alla som har det minsta tvivel, kolla med någon annan "leverantör" det kan faktiskt finnas bättre alternativ, för lång och trogen tjänst (i mitt fall trogen kund i typ 35-40 år) är ett minne blott som begrepp, ingen serviceanda eller känsla för flexibilitet där inte. Jag begärde ingenting emr än att få en akuttid, inte att jag ska tränga mig före i kön eller betala på krita (faktura), nej ingenting av detta, bara att för en gångs skull använda mig av det system man betalar duktigt med skatt till. Parodi folktandvården och hejdå från en föredetta kund.

1 kommentar:

Izabella Nowotka sa...

Super wpis. Pozdrawiam i czekam na więcej.