torsdag, juni 12, 2008

Sommar och sol med hund i bil, 12 Jun -08


Förra sommaren var vi i Smögen och jag stod och väntade vid vår bil när de andra var och shoppade. Då kommer det en bil med två hundar i bagagerummet och parkerar precis bredvid vår bil. Föraren går lugnt iväg och jag tänker väl inte så mycket mer på det, mer än att jag hoppades att han bara skulle iväg någon minut då det var riktigt varmt ute samt ingen skugga mot bilen eller med ett fönster öppen på max en cm ungefär. Klockan var runt 13.00, solen stekte och det var säkert runt 25 grader varmt.

Efter cirka 5 minuter börjar jag undra vad som händer, de båda hundarna sitter och flämtar med bara en liten glipa i en av sidorutorna. Jag börjar se mig om jag kan se föraren men ser ingen. Ett äldre par som går förbi mig och Zingo stannar till och vill titta på Zingo, de hade själv en hund och tyckte Zingo var en fin schäfer kille. Efter ytterligare en minut eller två kan jag inte släppa vart fasen föraren till den andra bilen tagit vägen och det äldre paret och jag bestämmer oss nu för att ringa Polisen. Efter att blivit kopplad till någon tjänsteman på Polisen och försökt beskriva vart bilen står samt att jag nästan fått övertala dom att de måste komma och bryta upp bilen så lägger vi på och de lovar komma.

Vid det här laget kommer de andra och då min dotter ska spela fotbollsmatch om en timme måste vi åka vidare så jag bestämmer med det äldre paret att de stannar tills Polisen kommer. Här tar historien slut för min del och jag hoppas innerligt att Polisen kom samt att föraren fick sig en rejäl "utskällning" och tankeställare. Vilken idiot, vad tänker folk med, ingen respekt alls. Efter denna händelse tog jag reda på mer fakta om vad man ska och får göra om man ser detta hända mitt framför ögonen på en.

En hundägare som har lämnat sin hund i en bil under varma förhållanden kan åtalas för djurplågeri. Enligt Brottsbalken (16 kap. 13 §) gäller att ”Om någon uppsåtligen eller av grovoaktsamhet, genom misshandel, överansträngning eller vanvård eller på annat sätt, otillbörligen utsätter djuret för lidande, dömes för djurplågeri till böter eller fängelse i högst två år”.



En hund tål inte hög värme speciellt lång tid utan att få värmeslag. Mellan 20 och 50 minuter tar det i 49 graders värme innan hunden får livshotande skador. En bil som står i skuggan, när det är ca 25 grader i skuggan ute, får en temperatur på 49 grader efter i cirka 48 minuter, det finns exempel på att det tagit så lite som 28 minuter att nå 49 grader. En hund med med en kroppstemperatur på 42 grader riskerar att dö utan snabb och effektiv veterinärvård.

När du ser en varm hund i en bil SMS:a bilnumret till: 71456 Då kommer det uppgifter om bilägaren till mobilen och det blir lättare att ringa nummerupplysningen och få fram ett telefonnummer så kan man ju i varje fall försöka ringa ägaren först och sen kanske också Polisen.

Inga kommentarer: