söndag, april 20, 2008

Lyckat MH test i Örebro, 20 Apr -08


MH-protokoll i diagramform (klicka på bilden för större bild)

I helgen var vi med Zingo på Mentalbeskrivning på Og Hagatorp i Örebro under en varm, solig och härlig dag. Elisabeth Bergström var för dagen Mentalbeskrivare. Allt som allt tyckte både vi och övriga som var med att det gick riktigt bra med undantag för momenten 5c, 5d och 5e där figuranten gjorde fel genom att inte ta av sig regnkappan vid lekstunden efter "popup" vilket gjorde att Zingo inte gick fram till figuranten. Dock kunde inte momentet göras om men Zingo tog kontakt när matte/föraren gick fram och pratade med figuranten. Men som sagt i övrigt gick det bra.

Elisabeth beskrev också Zingo som en mycket trevlig hund som snabbt skakar av sig överaskningar/rädsla och vill framåt och undersöka själv för att sedan gå vidare. Han har ett bra bett och mod, tillgiven till andra människor och är en arbetsvillig hund som gillar utmaningar. Efter alla momenten fick Zingo massor av applåder och matte var märkbart nöjd ;)

Relaterade länkar:
I väntans tider


MH-protokoll i tabellform och utfallet i text, (klicka på bilden för större bild)

8 kommentarer:

Anonym sa...

Hej fan vilken hund ni har;=) han skall man använda i avel;=)

Anonym sa...

Hej! Skojiga tolkningar ni har angående Mh och röntgen. B=gränsfall? Den tolkningen har jag aldrig sett förrut då det på min hunds certifikat iaf står följande:A=normala höfter Grad A och B=normala höfter Grad B (C=lindrig dysplasi. D=måttlig dysplasi. E=höggradig dysplasi) Angående hundens beteende vid avståndsleken: Om ni har en hund med alla schäferns drifter, tror ni inte den gått fram även om figuranten gjort fel och inte vikit ner huvan? Lite taskigt att skylla på figurantfel även om så här var fallet. Se till vilken hund ni har istället och gilla den med de brister den har, alla hundar har brister, även eran!

piDDa sa...

Trevligt med kommentarer i bloggen! Skojiga tolkningar eller inte avgör ju läsaren, i vilket fall som helst var inte avsikten att vara skojig. Jag hittar tyvärr inte källan för HD röntgen men det som stod där jag fann informationen var som jag skrivit på bloggen. Läser man SKK:s definition så är det Gradering B som jag i så fall skrivit fel på och skall då vara "Normala höftleder grad B", i lekmanna mun skulle man då kunna säga "nästan normala". Vad gäller MH momenten 5c, 5d och 5e så är det ju inte vi själva som påstår att något gått fel utan testledaren och mentalbeskrivaren som tyckte att figuranten gjorde fel och att det var synd då momenten inte kunde göras om. Bedömningen totalt var ju ivf bra men jag tyckte jag ville förklara varför momenten gick som de gick. Hur som helst kul med kommentaren och jag får väl ursäkta Dig (?) vem du nu är då du inte skrev under din kommentar, att inte allt i texten var 100% korrekt enligt SKK, det ska bli bättring. Avslutningsvis så vill jag bara deklarera om nu inte det framgått med all tydlighet på bloggens alla inlägg, vi gillar vår hund oerhört mycket även om den inte är perfekt eller har brister, det kan jag lova dig. Hoppas nu att du vågar skriva under nästa gång och länka till din egen hemsida så vi kan besöka dina domäner så vi och andra får lära oss mer, vi är ju som sagt på inget sätt experter.

Anonym sa...

Mycket bra svar Peter till den anonyma besserwissern! Följer er blogg dagligen och ser fram emot nästa inlägg. Att bli beskylld för sakfel kommer man ju alltid att få höra, även de som jobbar dagligen som journalist på stora tidningar. Men att orka ge sig på en bloggare som i ert fall dedikerat en blogg åt en underbar schäfer hane som ni delar livet med och som ni lägger ner så mycket arbete på, tyder bara på avundsjuka i någon form. Undrar om denna anonyme besserwisser vågar länka till sin egen hemsida, som jag i detta fallet är mycket säker på är en kennel som inte gillar uppmärksamheten som Zingo fått på bl a utställningar med mycket fina bedömningar från flera domare. Tycker ni gjorde helt rätt att lägga ut MH-testet som jag tycker absolut är helt inom gränserna för en bra mental status på en schäfer. Keep up the good work zingostar, det är riktigt kul att följa er blogg.

mvh
Steen

PS: håller med första kommentaren, en underbar hund som borde användas i aveln om nu röntgen visar sig vara okej, lycka till.

Anonym sa...

Hej Mycket bra skrivit svar på den Anonyme skrivaren
Mvh Jonas O

Anonym sa...

Grattis Zingo.
Vad kul att det gick så bra.
Jag håller med i det första inlägget.
Zingo är väldigt vacker.
Hälsningar Asta (Bilka)

piDDa sa...

Jag visste ju att jag läst om graderingarna om HD men som vår Anonyme läsare påpekade att jag hade fel i. Hur som helst är det självaste Lars Audell och Åke Hedhammar Svenska Kennelklubbens (SKK:s) veterinäravdelning som författat fakta och förklaringarna som jag tagit info från. Denna fakta finns på flera websidor och i SKK:s protokoll. http://www.bernersennen.se/AD%20HD1.htm samt på Schäferportalen http://schaferportalen.se/artiklar_blandat_id=5.htm och även på Aktiv Hund http://www.aktivhund.se/portal/sjukdomhalsa/hd.asp?menuindex=3 .

Anonym sa...

Hej jättekul att höra av er.
Vi håller tummarna för Zingo på utställningen det kommer alldeles säkert att gå jätte bra.
Han är ju ju så himla vacker.
Hälsningar Asta (Bilka)