fredag, oktober 23, 2009

Somliga jagar älg, själv jagar jag kWh

Igår kväll installerades PowerConcern energimätaren som jag skrev om tidigare. Det tog endast 5 min att installera och ytterligare 10 min för att konfigurera displayenheten. Så här långt är jag riktigt nöjd med produkten men det finns saker som kunde vara bättre utformade. T ex lite längre kablar för givaren och antennen samt belysning i displayen.



På bilden ser ni givaren med en liten vit "hatt" som sitter på elmätarens indikator som blinkar med 1000 pulser/kWh. Från den går det en svart kabel till datalogger/sändaren. Ovanför den vita sändaren ser ni också antennen som är monterad inne i el-skåpet då kabeln är för kort egentligen för att få en vettig installation. Men turligt nog räckte sändarstyrkan för att skicka data live till displayenheten. Själva sändaren kan sättas upp både med skruv eller som i mitt fall med den inbyggda magneten, snyggt och enkelt. Likaså antennen har en magnet eller fäste för att skruva fast den.

Så nu är det bara att jaga på, kWh jakten kan börja!

Inga kommentarer: